Szervíz

Telefonos időpontegyeztetés:

06/70 63-22-333

Vagy személyesen a Kecskemét Külső-Szegedi út 9. cím alatt

Milyen gyakran kell az autómban olajat cserélni?

Aki a 90-es években vagy már azelőtt is autótulajdonos volt, jól emlékszik arra, hogy annak idején 5 és 10 ezer kilométer után kellett csak olajat cserélni. Aki viszont ma használ autót, annak sokkal egyszerűbb lett a dolga, ahogy teltek az évek. Ennek az oka egyrészt az, hogy azóta a motorok óriási fejlődésen mentek keresztül, de még inkább a kenőanyagok minőségi javulásának köszönhető, hogy ezekkel az olajtípusokkal még több kilométert tudnak megtenni a gépkocsik. Manapság a gyárak általában azt mondják, hogy minden megtett 30000 kilométer után érdemes a fáradt olaj cseréje, de figyelmeztetjük a kedves olvasót arra, hogy ezt az adatot érdemes fenntartásokkal kezelni. Bár az újabb típusú autók esetén nem ritka az olyan, amely simán meg tud tenni ennyi kilométert is egy feltöltött olajjal, de a legtöbb esetben azért ajánlott 15 és 30 ezer kilométer között az olajcserét elvégezni átlagos használat esetén. De ez minden esetben a használattól függ, nagyobb igénybevétel esetében ajánlott például 5 és 10 ezer kilométerenként cserélni. Nem csak a megtett kilométerek számától függ az, hogy milyen időközönként kell foglalkozni ezzel a problémával. Vannak például olyan alkalmi autóhasználók, akik ekkora távolságot nem tesznek meg egy év alatt sem. Ebben az esetben a szakértők azt szokták mondani, hogy a kilométeróra állásától függetlenül mindenképp javasolt az olaj lecserélése 1, legfeljebb 2 évente. Hogy megtudjuk, a mi autónkra milyen intervallum vonatkozik, és milyen olajtípust szabad a motorba tölteni, olvassuk el a felhasználói kézikönyvet, ahol a gyártó ezt minden esetben világosan feltünteti.

A féktárcsa

A féktárcsa erős fém öntvényekből készül (például acélöntvényből, öntöttvasból). Az alkatrész nem igényel karbantartást. De mivel nagy igénybevételnek van kitéve, ezért rendszeresen ellenőrizni és cserélni kell, ha repedést, rozsdafoltot, vagy égésnyomot találunk rajta. Cseréjét párjával végzik, és ha szakszerűen szerelik be, nem szokott semmilyen probléma jelentkezni a használata során. Ha az autóban mind a négy keréken tárcsafék van, akkor az első kerekeknél kb. 40000 – 60000 kilométerenként, míg a hátsó kerekeknél 50000-80000 kilométerenként érdemes cserélni a féktárcsát. A féktárcsáknak megvan a minimális vastagsága, amely gyártónként változhat. Átlagosan ez az érték legfeljebb 2-3 mm lehet. Egy kopott féktárcsa veszélyes lehet a rossz hőelvezetése miatt, illetve mivel könnyen megrepedhet vagy deformálódhat.

A fékbetét

A fékbetét anyaga nagy súrlódási erőt kelt, és megakadályozza a berágódást. Ha a járműben tárcsafékek vannak, akkor a súrlódó anyagot egyenesen az acél betéthordozóra ragasztják. A legtöbb esetben szerves fékbetéteket használnak. A szerves anyagból készült fékbetéteknél a gyártáskor ásványi, fémes, kerámia, illetve szerves anyagú, porszerű és szálas súrlódó anyagokat kötnek meg töltőanyagokkal, mint például műgyantával. Korábban gyakori volt az azbeszt használata is, mint súrlódóanyag, de ezt bevonták az egészségre való káros hatása miatt. A modern fékbetéteknél már gyakoribb a szén, illetve aramidszálak, fémszövet, vagy például üvegszálak használata.

A féktárcsa fékezési folyamatát a fékbetét hozza létre, éppen ezért a fékbetét gyorsabban kopik a féktárcsánál, és cserélni is gyakrabban szükséges. A fékbetétek cseréjét akkor tanácsolt elvégezni, ha a súrlódó rész a gyárilag megengedett vastagság alá kopik. Hogy ezt számon tudjuk tartani, a legtöbb fékbetétbe egy egyszerű akusztikus kopásjelzőt helyeznek be, mely úgy működik, hogy ha a fékbetét a megengedetnél jobban megkopott, hozzáér egy fémlemezhez, és erős fémes hangot ad ki. Modern kocsik esetén gyakori, hogy van az autóban elektronikus kopásjelző, mely a műszerfalon mutatja, ha a féktárcsa vagy a fékbetét túlzottan megkopott. Minden fékbetét cserénél ellenőrizni kell a féktárcsák állapotát is. Az első kerekek esetén nagyjából 15000-30000, míg a hátsó kerekeknél 20000 – 40000 kilométerenként kell nagyjából cserélni őket.