Futómű beállítás

Telefonos időpontegyeztetés:

06/70 63-22-333

Vagy személyesen a Kecskemét Külső-Szegedi út 9. cím alatt

Mikor és miért érdemes a futóművet beállítani?

A futómű meghibásodását a legtöbb esetben könnyen észrevehetjük a gumiabroncson. A gumik kopásának alakja jelzést adhat egy-egy esetleges futóműhibáról. Ha a gumiabroncs a külső szélén kopik, akkor valószínűleg pozitív kerékdőlésről beszélünk. Ilyenkor az autó kerekei a felső részükön elhajlanak a gépkocsitól. Ha a kerékdőlés negatív, a gumik belső része kopik, ez lehet a figyelmeztető jel. Ha a két első kerék dőlésszöge között különbség van, akkor az autó az egyenetlenség miatt az egyik irányba el fog húzni, és ezzel nehezebben irányíthatóvá, balesetveszélyessé válik.

A kerekek dőlése az idő során nemcsak függőleges irányba változhat, hanem előfordulhat az is, hogy az abroncsok merőlegessége módosul. Amikor a kerekek első része közelebb áll egymáshoz, mint a hátsó, akkor beszélünk kerékösszetartásról. Ennek az állapotnak már nemcsak a gumi kopása (ami jelen esetben a gumik külső szélétől kezdődő kopás) a tünete, hanem az autó irányítása is változik. Minél nagyobb mértékű a kerékösszetartás, annál nagyobb az alulkormányozottság, ami akár balesetveszélyes is lehet, főleg kellő rutin hiányában.

Kerékszéttartásnál az abroncsokvégek közelebb állnak egymáshoz, ez pedig túlkormányozottságot eredményez. Ez esetben a kopás belülről indul, ezt „fűrészfogas” kopásnak nevezzük, amely szintén káros az abroncsokra és a biztonságra egyaránt. Egyéb problémákat is észrevehetünk a futóművel kapcsolatban, amit nem biztos, hogy jeleznek az abroncsok, vagy csak nem egyértelműen. Ha az autó rugózása, irányítása és stabilitása nem a megszokott viselkedést produkálja, szintén érdemes megnézetni a kényelem, a biztonság és a fogyasztás érdekében. Ha másik autóval ütköztünk, vagy nagyobb kátyúba hajtottunk, illetve ha a kormányzás nem megfelelő, továbbá, ha cserélték a felfüggesztés vagy a kormánymű valamelyik elemét, akkor is érdemes ellenőrizni, hogy minden megfelelő-e.

A futómű beállításának menete

Miután észleltük a problémát, vagy úgy érezzük, hogy ideje megnézetnünk gépjárművünk futóművének megfelelő működését, keressünk fel egy céget, amely foglalkozik futóműbeállítással. Vannak olyan jellegű vállalkozások, amik csak erre szakosodtak, de sok autószerelő vagy gumijavító cég is rendelkezik a kellő tudással és felszereléssel a probléma orvoslásához. Miután kiválasztottuk a megfelelő szakembereket, autónkat el kell juttatni hozzájuk, majd modern mérőberendezésekkel elvégzik a diagnosztikát. Ilyenkor először a kerékfelfüggesztést vizsgálják, hogy van-e valamilyen rendellenesség, esetleg komolyabb hiba. Amennyiben nincs, elvégzik a geometriai alapon működő méréseket és beállítást. Precíz műszerekkel nagyon sok szempont alapján vizsgálják meg az egyes tényezőket. Fontos, hogy előzően megfelelő keménységűre fújjuk fel az autó kerekeit, és személyek ne tartózkodjanak az autóban, hogy a lehető legpontosabb mérést kapjuk meg. Ilyenkor vizsgálják a lengéscsillapítókat, a rugókat, a keréknyomást, a kerekek dőlésszögét, és be is állítják azokat.

Előfordulhat, hogy az ellenőrzés előtt komolyabb hibát találnak. Ilyenkor a diagnosztika többi része kimarad, és az állapotfelmérést követően egy árajánlatot ad a szerviz az ügyfélnek, amiben a hibás alkatrészt javítja vagy kicseréli, és csak azt követően, az összes tényező meglétekor állítják be a futóművet. Amikor a mérést végzik, akkor ellenőrzik az autó gyári beállításait, és ennek megfelelően végzik el a beállítást a későbbiekben. Mérés esetén vizsgálják a kerékdőlést, a kerékösszetartást és -széttartást. Emellett vizsgálatra kerül a csapdőlés és csapterpesztés, továbbá a kerekek utánfutása és a kormánylegördülés sugara.